9 praktycznych wskazówek, jak zatrzymać i zmotywować najlepszych pracowników.

9 praktycznych wskazówek, jak zatrzymać i zmotywować najlepszych pracowników.

Siła firmy jest określana i wzmacniana przez ludzi, którzy w niej pracują. Skuteczne pozyskiwanie i utrzymywanie entuzjazmu najlepszych pracowników jest jednym z kluczy do Twojego sukcesu. Po przejściu przez fazę rekrutacji i znalezieniu profili, które dobrze pasują do celów Twojej firmy, możesz przejść do drugiej fazy integracji.
I tu właśnie należy zadać sobie pytanie: jak sprawić, aby Twoi pracownicy byli spełnieni i chcieli z Tobą zostać? Dzielimy się 9 wskazówkami, które pomogą Ci zatrzymać najlepszych pracowników.

1. Wykorzystaj ich talent.

Szkolenie jest bez wątpienia najlepszą inwestycją, jaką można poczynić: pokazuje pracownikom, że są doceniani w firmie i że mogą znaleźć możliwości wewnętrznego rozwoju. Podniesienie morale w naturalny sposób zwiększa wydajność i zaangażowanie.
Udowodniono, że miejsca pracy, które zachęcają pracowników do rozwoju, mają wyższy wskaźnik stabilności pracowników. Pracownicy, którzy nigdy nie przechodzą szkoleń, często podają brak motywacji jako jeden z powodów odejścia.

2. Ustanowienie systemu uznawania i nagradzania.

Może się to wydawać oczywiste, ale pracownicy doceniają to, że są rozpoznawani i nagradzani za swoje kluczowe wyniki i osiągnięcia. Zwykłe „dziękuję” może zrobić wielką różnicę dla pracownika, który może czuć, że nie jest nagradzany lub uznawany za swoje wysiłki.
Nic dziwnego, że wzrost wynagrodzeń może odegrać ważną rolę w zatrzymaniu pracowników. Prosty i zrozumiały system premiowy może naprawdę pomóc zmotywować pracowników i dać im powód do inwestowania w osiąganie celów firmy.

3. Upewnij się, że dokładnie wiedzą, na czym polega ich rola.

Pracownicy często mają szeroki zakres obowiązków i nie zawsze są pewni, jakich zadań oczekuje się od nich na co dzień. Ważne jest, aby Twoi pracownicy byli świadomi tego, czego się od nich oczekuje. W przeciwnym razie, bez możliwości stwierdzenia, czy dobrze wykonują swoją pracę, czy nie, trudno będzie im dostosować się do oczekiwanych standardów i być zadowolonymi. Wpłynie to na ich morale i może skłonić ich do szukania innego miejsca.

4. Bądź dobrym słuchaczem.

Pracownicy często zostają w firmie na lata, jeśli czują, że ich głos jest słyszany. Zapewnienie miejsca i atmosfery, w której ludzie czują się swobodnie wyrażając swoje opinie, pozytywne lub negatywne, nie tylko sprawia, że czują się docenieni, ale daje pracodawcy możliwość ciągłego doskonalenia.

5. Awansuj pracowników w ramach swojej firmy.

Dając pracownikom jasną ścieżkę rozwoju kariery, pozwalają im postrzegać siebie jako firmę i pozostać wobec niej lojalnymi. Z perspektywy pracodawcy jest to również opłacalne podejście, które daje mu przewagę, ponieważ nie musi szkolić kogoś, kto został powołany z zewnątrz.

6. Zadawaj pytania.

W życiu firmy normą jest przeprowadzanie exit interviews. Ważne jest jednak również zrozumienie, dlaczego starsi pracownicy zdecydowali się pozostać w firmie. Zadawaj pytania takie jak „jakie są Twoje niezmienne wymagania? „Co chciałbyś zmienić?” Dlaczego zdecydowałeś się zostać?”. To może dać Ci bardzo dobry pomysł na to, co Twoi pracownicy o Tobie myślą i być może co powinieneś poprawić w swoim środowisku pracy.

7. Zachowaj równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.

To dobry znak, że pracownicy są zaangażowani i chętni do nieco cięższej pracy. Jednak przepracowanie może powodować niesamowitą ilość stresu, a nawet prowadzić do gorszej wydajności niż u innych pracowników w dłuższej perspektywie. Chociaż nie zawsze jest możliwe, aby pracownicy mogli regularnie pracować w domu, warto zaoferować ten przywilej tym, którzy dobrowolnie pracują w niepełnym wymiarze godzin. Praca zdalna daje im możliwość nadrobienia zaległości w zadaniach osobistych i przyjścia do pracy w najlepszym nastroju.

8. Dzielenie się i komunikowanie wokół wizji firmy.

Pracownicy lubią wiedzieć, że należą do swojego zespołu i są postrzegani jako jego wartość. Dzieląc się ogólną wizją i celami firmy, pracownicy mają okazję zobaczyć, gdzie dokładnie pasują i jaki wpływ ich praca może mieć na rozwój firmy.

9. Promowanie ducha zespołowego.

Dobrych liderów łączy jedna wspólna cecha: potrafią stworzyć spójność w swoim biurze. Tworzą wartość dodaną, pomagając swoim zespołom odnieść sukces. Nigdy nie mówią „ja”, ale „my” i rozumieją, że ich zadaniem jest sprawić, aby zespół pracował razem. W ten sposób budują zaufanie, które sprawia, że nawet najbardziej złożone projekty stają się łatwiejsze do zrealizowania. A ich sukces wynika z sukcesu całego zespołu i każdego z jego członków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *